Algemene Voorwaarden Steenbergen Advocatuur 2025
Algemeen
1.
Steenbergen Advocatuur BV (SA) is gespecialiseerd in juridische dienstverlening aan ondernemingen.
2.
SA gebruikt de handelsnamen Steenbergen Advocatuur, Steenbergen Agri Legal, Steenbergen Personeel Support, Steenbergen Incasso, Steenbergen Mediation en Steenbergen Mediation Support.
3.
SA bestaat uit mr. P.W.M. Steenbergen en diverse andere advocaten en/of (juridisch) medewerkers.
4.
Mr. Steenbergen is sinds 1990 advocaat en lid van de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA).
5.
SA verleent haar diensten op basis van:
- de regels van de NOvA
- de instructies en belangen van cliënten
- deskundigheid, betrokkenheid, betrouwbaarheid en inzet
- realistisch advies
- een opdrachtbevestiging (ODB), algemene voorwaarden (AVW) en een handleiding (HL) van SA (art. 31)
6.
Mr. Steenbergen staat geregistreerd bij de NOvA als specialist ondernemingsrecht, met name contracten/algemene voorwaarden, rechtspersonen, agrarisch/tuinbouw, huur/pacht, intellectuele eigendom (kwekersrecht/merk/octrooi), arbeid/personeel, handel, schade, verzekeringen, incasso en zakelijke mediation.
OVK, AVW en HL
7.
De overeenkomst (OVK) tussen SA en haar cliënten bestaat uit de ODB, AVW en soms een HL (art. 31).
8.
Er is al een OVK en de AVW en HL zijn al van toepassing op de diensten van SA als er nog geen ODB is.
9.
Cliënten gaan akkoord met de AVW, de HL en de OVK door:
- ondertekening van de ODB, de AVW of een HL
- elke schriftelijke akkoordbevestiging (o.a. mail, sms, app)
- voortgezet(te) contact of samenwerking met SA of instructies of informatie m.b.t. het dossier aan SA na ontvangst van de ODB, de AVW of de HL
Werkwijze / Samenwerking
10.
De OVK leidt tot een inspanningsverbintenis voor SA. SA kan geen succes of een bepaald resultaat garanderen.
11.
SA kan haar AVW en HL aanpassen en zal cliënten dan meteen informeren. De AVW en HL zijn daarna meteen van toepassing.
12.
SA verdeelt het werk voor cliënten naar eigen inzicht onder haar advocaten en medewerkers. De art. 7:404, 407 lid 2, 409 en 422 lid 1 sub b BW zijn niet van toepassing.
13.
SA behandelt informatie m.b.t. haar cliënten vertrouwelijk en conform de AVG en de regels van de NOvA.
14.
SA verstrekt vertrouwelijke informatie alleen aan derden als dat verplicht of in het belang van cliënten is.
15.
Door SA aangegeven termijnen m.b.t. haar diensten zijn niet fataal.
16.
SA vraagt cliënten vooraf om instructies en/of goedkeuring m.b.t. de volgende diensten, voor zover dat mogelijk is:
- specifieke en niet gangbare diensten
- inschakeling van andere dienstverleners
- rechtsmaatregelen en proceshandelingen
- (proces)stukken en belangrijke c.q. inhoudelijke (dus niet globale en eenvoudige) correspondentie
17.
Cliënten voorzien SA volledig en naar waarheid van alle relevante informatie m.b.t. hun dossier.
18.
Alleen SA communiceert met de wederpartij en derden in een dossier. Cliënten onthouden zich hier van.
19.
SA en cliënten bepalen samen de aanpak in een dossier, maar SA is niet verplicht om instructies van cliënten op te volgen.
20.
SA heeft controleplicht m.b.t. de identiteit en bevoegdheid van cliënten d.m.v. ID-bewijzen, KvK- en UBO-register.
21.
In geval van onjuistheden m.b.t. documenten of gegevens en/of ongebruikelijke transacties heeft SA een meldplicht bij de autoriteiten, zoals de FIU Nederland.
Klacht / Aansprakelijkheid
22.
SA heeft een regeling voor klachten conform de eisen van de NOvA en is aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur. De klachtenregeling staat op de website van SA en kan bij haar worden opgevraagd.
23.
Een klacht/aansprakelijkstelling/vordering moet schriftelijk en met onderbouwing en bijlagen bij SA zijn ingediend binnen 6 maanden nadat cliënten er bekend mee hadden kunnen worden. Daarna vervalt het klachtrecht/de aanspraak en zijn cliënten niet ontvankelijk.
24.
SA is verzekerd tegen schade als gevolg van beroepsfouten voor € 1.000.000 per gebeurtenis en € 2.000.000 per jaar.
25.
Als de verzekering van SA aansprakelijkheid aanvaardt, is die beperkt tot het bedrag dat de verzekering per gebeurtenis uitkeert plus het eigen risico van SA.
26.
Als de verzekering van SA geen aansprakelijkheid aanvaardt, beperkt de aansprakelijkheid van SA zich tot het door SA in de laatste 3 maanden voordat cliënten bekend werden met de gebeurtenis in het dossier in kwestie gedeclareerde netto uurtarief en maximaal € 5.000,-.
27.
SA acht zich niet aansprakelijk voor de volgende schades c.q. gebeurtenissen:
- indirecte en/of gevolgschade
- niet rechtstreeks door SA veroorzaakt
- tekortkoming in de nakoming van de OVK, die niet aan SA verwijtbaar is of niet voor haar rekening komt (overmacht), zoals oorlog, natuurramp, technische-/internetstoring, diefstal, brand, ongeluk, ziekte
- als de aansprakelijkheidsbeperking van een betrokken derde ook SA vrijwaart
- gevolg van een tegenvallend resultaat (art. 10)
- gevolg van handelen van cliënten in strijd met de OVK, bijv. art. 17, art. 18, art. 39 en/of art. 52
- van derden na art. 39 samen met art. 52 / 53
- als gevolg van problemen van cliënten i.v.m. deze AVW
28.
Cliënten vrijwaren SA tegen aanspraken, schade en kosten van bij cliënten of hun dossiers betrokken derden.
Declaraties / Tarieven
29.
SA is gerechtigd om elk nieuw kalenderjaar haar tarieven aan te passen. Zij zal cliënten hiervan op de hoogte stellen.
30.
SA hanteert voor haar diensten een uurtarief van € 275,- netto voor advocaten.
31.
Voor incassodiensten (Steenbergen Incasso) en diensten aan echtscheidingsmediators (Steenbergen Mediation Support) hanteert SA aparte tarieven en voorwaarden, die zijn opgenomen in de HLI (incasso) en HLMS (mediation support), die onderdeel zijn van de OVK (art. 7 t/m 9).
32.
SA biedt een Abonnement Juridische Diensten (AJD) aan. Een AJD kan recht geven op:
- gratis juridische analyse van de onderneming
- gratis controle van contracten en algemene voorwaarden
- 2x per jaar een gratis juridisch update-gesprek
- korting op het uurtarief of een vast maandtarief
- de eerste 3 jaar geen nadelen van tariefwijzigingen
- gebruik van naam Steenbergen Incasso t.o.v. debiteuren
33.
Een AJD:
- kan per maand starten
- geldt voor 3 volledige kalenderjaren vanaf de eerste jaarwisseling na de startdatum
- wordt jaarlijks in januari gedeclareerd
- dient uiterlijk vóór 01/10 in het laatste jaar schriftelijk te worden opgezegd
- wordt anders automatisch met een jaar verlengd
- eindigt nooit eerder of anders, ongeacht art. 51 e.v.
34.
SA kent de volgende AJD’s:
- € 500 netto p.j. (uurtarief € 200 netto) *
- € 1.500 netto p.j. (uurtarief € 175 netto) *
- € 2.500 netto p.j. (uurtarief € 150 netto) *
- een vast maandtarief ongeacht reële uren en diensten
*eventueel in combinatie met een succesbonus voor SA
35.
De declaraties van SA omvatten een specificatie van dossier, periode, werkzaamheden, gewerkte tijd (per 6 minuten), uurtarief, btw, onkosten, netto en bruto bedragen.
36.
Vragen c.q. klachten over declaraties geven geen recht op opschorting van betaling.
37.
SA declareert haar diensten maandelijks achteraf met een vervaltermijn van 14 dagen.
38.
SA declareert voorschotten en onkosten meteen met een vervaltermijn van 5 dagen.
39.
Niet-betaling van een declaratie binnen de vervaltermijn is wanprestatie / wanbetaling en kwalificeert als verzuim.
40.
Cliënten in verzuim zijn onmiddellijk 1% rente per (deel van een) maand en 15% als incassokosten, beide van de hoofdsom, verschuldigd aan SA.
41.
SA is bevoegd om de opslagen van art. 40 zonder waarschuwing of aanzegging aan cliënten te declareren en incassomaat-regelen tegen hen te treffen.
42.
Cliënten zijn aansprakelijk voor de schade van SA, zoals de tijd en werkzaamheden van SA i.v.m. de incasso van haar declaraties en de opslagen, berekend tegen het uurtarief in art. 30, plus btw en alle onkosten (KvK, GBA, deurwaarder, griffierecht, etc.).
43.
Cliënten, hun bestuurders en de feitelijke opdrachtgevers aan SA zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de declaraties van SA.
44.
Art. 42 en 43 zijn een onderdeel van de OVK, waarmee cliënten vrijwillig en uitdrukkelijk akkoord zijn gegaan, en komen op grond van contractvrijheid niet in aanmerking voor matiging of wijziging door de rechter.
45.
Betalingen van cliënten aan SA kwijten hen in de volgorde: 1. schade, 2. incassokosten, 3. rente en 4. hoofdsom van de declaratie(s) (uurtarief of onkosten).
46.
SA heeft in geval van art. 39 recht van retentie op dossiers, zaken en gelden van cliënten, ook op de derdenrekening.
47.
Cliënten met een betalingsregeling informeren SA actief en meteen over problemen met de nakoming en wijzigingen in hun financiële situatie, ook nadat de OVK is beëindigd.
Derdenrekening
48.
Cliënten geven SA bij voorbaat toestemming om altijd haar declaraties te verrekenen met hun saldo op de derdenrekening van SA.
49.
SA kan in geval van handelen van cliënten in strijd met de OVK betaling van de derdenrekening aan cliënten opschorten.
Opschorting / Opzegging / Beëindiging OVK
50.
Opzegging van de OVK door cliënten dient schriftelijk te geschieden. De einddatum van de OVK hangt af van de stand van zaken in de dossiers van cliënten.
51.
De OVK eindigt niet door passiviteit van cliënten.
52.
SA kan de OVK opschorten of opzeggen indien:
- dat in redelijkheid niet anders kan
- dat in het belang van cliënten is
- er onvoldoende vertrouwen in of bij cliënten is
- er belangenverstrengeling is
- cliënten niet expliciet akkoord gaan met de OVK
- cliënten in strijd met de OVK handelen, afspraken niet nakomen of declaraties niet betalen
- cliënten instructies aan SA geven, die zij niet wil/kan opvolgen, haar onheus bejegenen of haar reputatie schaden
53.
SA bevestigt de opschorting of opzegging van de OVK schriftelijk aan cliënten en bepaalt wanneer zij haar diensten staakt, afhankelijk van de belangen van betrokkenen en het dossier.
54.
Opschorting/opzegging van de OVK laat doorlopende afspraken en verplichtingen van cliënten, zoals een AJD, betaling van nog niet gedeclareerde diensten en een betalingsregeling, onverlet.
55.
SA beheert gesloten dossiers 7 jaar lang in een archief en vernietigt ze daarna zonder cliënten te informeren.
Toepasselijk recht / forumkeuze
56.
Op de rechtsverhouding tussen SA en cliënten is Nederlands recht van toepassing.
57.
In alle geschillen op basis van de OVK is de rechtbank in Den Haag/Leiden bevoegd, tenzij SA kiest voor de rechtbank in de plaats van cliënten.
Deze AVW zijn geregistreerd bij de KvK (nr. 74462474).